معرفی

یکی از اهداف بلند مدت دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران، جذب و حمایت از دانشجویان بین الملل می باشد. این دانشکده براساس سیاست های بین المللی دانشگاه تهران اقدام به پذیرش دانشجویان بین الملل در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نموده است. دانشجویان بین الملل پس از پذیرش در دانشکده می توانند در چهار گروه آموزشی : جغرافیای طبیعی، سنجش از دور و GIS، جغرافیای انسانی و جغرافیای شهری مشغول به تحصیل شوند. تعداد دانشجویان بین الملل فارغ التحصیل دانشکده 40 نفر می باشند و در حال حاضر تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل 22 نفر می باشند که بیشتر این دانشجویان از کشورهای همسایه می باشند.

شرایط پذیرش

آئین نامه پذیرش دانشجویان بین‌الملل دانشگاه تهران

داشتن گواهی پایان دورة متوسطه، کارشناسی و کارشناسی ارشد با معدل کل حداقل 14 از 20 یا معادل آن به ترتیب برای ورود به دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری.

  •  پذیرش صرفاً در رشته‌هایی صورت می‌پذیرد که اتباع خارجی مجاز به تحصیل آن در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران می‌باشند.
  • مدرک تحصیلی و ریزنمرات صادره از مدارس و دانشگاه‌های خارجی باید مورد تأیید نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در آن کشور و یا سفارت کشور متقاضی و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و در صورتی که به زبان انگلیسی نباشد به همراه ترجمه رسمی فارسی ارائه گردد.
  • مدرک دیپلم صادره از کشور افغانستان برای ورود به دورة کارشناسی باید ممهور به مهر تأیید وزارت معارف و وزارت امور خارجة افغانستان و همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل باشد.
  • پذیرش داوطلبانی که دارای مدرک کاردانی می‌باشند در دوره‌های کارشناسی بلامانع است. تطبیق واحدها بر عهدة گروه آموزشی است.
  • پذیرش متقاضیانی که همزمان در هر گونه مؤسسه آموزش عالی یا دانشگاه و یا هر مقطع تحصیلی دیگر در ایران مشغول به تحصیل می‌باشند ممنوع است.
  • ‌ داشتن گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار
  • در خصوص مدارک هویتی معتبر اتباع کشورهای افغانستان و عراق به آخرین بخشنامة‌ ادارة ‌کل امور دانشجویان داخل وزارت متبوع استناد می‌شود.
  • توانایی مالی برای پرداخت شهریة تحصیلی دانشگاه و هزینه‌های زندگی در تهران
  • ‌ تسلط کافی به زبان فارسی با ارائه گواهی موفقیت در آزمون زبان فارسی از مؤسسة لغت‌نامه دهخدا و مرکز آموزش زبان فارسی
  • متقاضیان حسب نظر مؤسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی پس از اخذ پذیرش دانشگاه و قبل از شروع دوره تحصیلی، در مرکز مذکور و یا دیگر مراکز دانشگاهی، به آموزش زبان فارسی می‌پردازند.
  • داوطلبان بورسیه دولت جمهوری اسلامی ایران علاوه بر مدارک فوق ملزم به ارائه معرفی‌نامه از شورای بورس دانشجویان غیرایرانی وزارت متبوع می‌باشند.
  • در مورد بورسیه‌های دانشگاه تهران ارائه معرفی‌نامه از طرف دبیرخانه شورای بورس دانشگاه الزامی است.
  • متقاضی ورود به دوره کارشناسی ارشد و دکترا موافقت پذیرش را از استاد راهنما (برای مقطع دکترا حداقل دانشیار) که به تأیید معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی پردیس/ دانشکده/ مرکز مستقل مذکور رسیده، به دفتر پذیرش دانشجویان غیر ایرانی ارائه نماید.

        شهریة تحصیلی

‌1‌ـ‌ میزان شهریة تحصیلی دانشجویان فارسی زبان 1450 دلار و دانشجویان غیر فارسی زبان ترمی 1800 دلار  می باشدو تغییرات بعدی ‌توسط دانشگاه تعیین میگردد.

‌2‌ـ‌ دانشجوی بورسیه از پرداخت هزینة شخصی معاف می‌باشد. در صورتی که سنوات بهره‌مندی از بورس دانشجو تمام شود ولی ادامة تحصیل وی از نظر مقررات آموزشی بلامانع باشد سنوات باقیمانده به صورت غیربورسیه و با پرداخت شهریه توسط دانشجو خواهد بود.

  • هزینة درس پیش‌نیاز (موضوع تبصرة 10) توسط سازمان بورس کننده و یا دانشجو پرداخت می‌گردد.
  • دانشجوی غیربورسیه ملزم می‌باشد طبق قرارداد آموزشی منعقد شده با دانشگاه، نسبت به پرداخت شهریه در موعد مقرر اقدام کند. در غیر این صورت از ادامة تحصیل وی ممانعت به عمل خواهد آمد.

ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان

  • ‌ مدارک لازم برای ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان به شرح ذیل می‌باشد:

الف‌ـ‌ ارائه مجوز بلامانع بودن تحصیل پذیرفته‌شده توسط اداره‌کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم، تحقیقات وفناوری

ب‌ـ‌ دارا بودن روادید تحصیلی (نوع E)

ج‌ـ‌ ارائه گواهی پرداخت علی‌الحساب شهریة اولین نیمسال تحصیلی

د‌ـ‌ اصل دیپلم و یا دانشنامه مقطع قبلی، اصل مدارک هویتی و سایر مدارکی که ادارة کل خدمات آموزشی اعلام می‌نماید.

  • ‌ در صورتی که پس از ثبت‌نام،‌ گروه آموزشی مربوطه تشخیص دهد دانشجو فاقد تسلط کافی به زبان فارسی است، مرخصی تحصیلی بدون درج در سنوات تحصیلی برای وی جهت آموزش زبان فارسی در مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی منظور می‌گردد.

مقررات آموزشی

‌1‌ـ‌ دانشجویان غیرایرانی مشمول کلیه ضوابط و مقررات آموزشی‌ و انضباطی دانشگاه می‌باشند‌.

‌2‌ـ‌ پس از ثبت‌نام پذیرفته‌شده در دانشگاه، دفتر پذیرش برای صدور پروانه اقامت دانشجویی یکساله با اداره‌کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکاتبه خواهد نمود. برای تمدید پروانه اقامت و صدور مجوز خروج و مراجعت دانشجویان نیز همین روال طی می‌شود.

  • دانشجو موظف است برای تمدید پروانة اقامت دانشجویی حداقل یک ماه قبل از انقضای آن به دفتر پذیرش مراجعه نماید.

‌3‌ـ‌ دانشجوی غیر ایرانی در همان رشته تحصیلی تعیین‌شده مجاز به ادامه تحصیل می‌باشد و برای تغییر رشته باید فرآیند پذیرش در رشته جدید از ابتدا طی گردد.

‌4‌ـ‌ دانشجویان غیر ایرانی بورسیه و غیر بورسیه در صورت وجود امکانات و در صورت تامین هزینه به خوابگاه دانشجویی معرفی می‌گردند. بیمه خدمات درمانی دانشجویان بورسیه رایگان و دانشجویان غیر بورسیه غیر رایگان خواهد بود.

فراغت از تحصیل

‌1‌ـ‌ صدور گواهی فراغت از تحصیل دانشجویان مقطع کارشناسی و صدور مجوز دفاع از پایان‌نامه و رسالۀ دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی مشروط به تسویه حساب کامل شهریة تحصیلی می‌باشد.

2‌ـ‌ ارائه دانشنامه و گواهی ریزنمرات به دانش‌آموختگان غیرایرانی پس از فراغت از تحصیل با مجوز ادارة کل امور دانشجویان داخل وزارت متبوع و منوط به اخذ و ارائه روادید خروج قطعی از پلیس مهاجرت و اتباع خارجی انجام می‌شود.