نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

نشست بزرگداشت مقام معلم به همت دانشکده جغرافیا و شهرداری تهران و با حضور معلمین علوم جغرافیایی دانشگاه های شهر تهران

نشست بزرگداشت مقام معلم به همت دانشکده جغرافیا و شهرداری تهران و با حضور معلمین علوم جغرافیایی دانشگاه های شهر تهران، در روز یکشنبه مورخ 12/2/1395 در سالن همایش علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، برگزار شد. در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی از قران کریم، آقای دکتر ابراهیم مقیمی،  رئیس محترم دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران ضمن خوش آمد گویی به حضار محترم و تبریک روز معلم، هدف این نشست را ایجاد یک همگرایی فکری ارج نهادن مقام معلم با دیگر علوم که در مجموعه دانشگاه تهران وجود دارد، دانستند به گونه ای که بتوان مقام معلم را به نحو شایسته ارج نهاد. ایشان صحبت های خویش را در دوبخش بیان نمودند. در بخش اول به بیان راهبردهای دانشکده جغرافیا پرداختند. وی راهبردهای آموزشی، راهبردهای اعضای هیات علمی،راهبرد پژوهشی، راهبرد فرهنگی و راهبردهای ارتباط با صنعت و دستگاههای اجرائی،راهبرد ارتباط با وزرات علوم، راهبردهای ارتباط بین دانشکده ای، راهبردهای کارآفرینی و اشتغال به کار، راهبردهای ارتقاء جایگاه بین المللی دانشکده و راهبردهای مالی را از اهم راهبردهای دانشکده دانستند. در بخش راهبرد آموزشی سه محور عمده از جمله، تقلیل شاخص دانشجو به استاد، تجدید نظرمجدد نسبت به برنامه درسی رشته گرایش های مقاطع مختلف تحصیلی و همراه نمودن دانشجویان با کرسی های بین المللی را بیان نمودند. ایشان در بخش راهبردهای پژوهشی دانشکده جغرافیا، گسترش فعالیت های پژوهشی مسئله محور، نگاه کلان محور به طرح های پژوهشی و ارتقاء کیفیت و تجهیزات آزمایشگاهی را بیان و توجه به تشکلهای دانشجویی و حفظ حرمت اساتید و دانشجویان محترم و کارمندان را در بخش راهبردهای فرهنگی مطرح نمودند. وی در ادامه اهمیت ارتقاء جایگاه بین المللی دانشکده جغرافیا را بیان و جذب دانشجویان خارجی، همکاری اعضاء با نهادهای بین المللی سازمان ملل، همکاری با دانشگاه لوند سوئد ، حمایت از فرصت های مطالعاتی خارج از کشور دانشجویان و شرکت اعضاء هیات علمی در کنفرانسهای بین المللی و همکاری علمی با دانشگاه ردینگ انگلستان را از مهم ترین راهبردهای دانشکده جغرافیا در این بخش دانستند.

 دکتر مقیمی در بخش دوم صحبت های خود به مقوله مهم عدالت معلمی پرداختند. ایشان بیان نمودند که یک معلم مسئولیت مهمی دارد، یک معلم مسئولیت دارد که متعلم خوب یاد بگیرد و خود نیز خوب یاد دهد و تحقق این مسئولیت مهم را در گرو یک صفت مهم ارزشی که همان عدالت میباشد ، دانست. ایشان افتخار معلمی را در عدالت محوری دانستند که شخصیت دانشجو و کشور را می سازد و بیان کردند که نباید ساز و کاری فراهم شود که عدالت محوری از معلم سلب شود. وی بیان نمودند که اساس تولید علم و نظریه پردازی علمی به عهده معلمین دانشگاه است و تحقق این موضوع نیز به عدالت علمی معلم مربوط می شود. وی همچنین بیان کردند مواد و داده های علمی که معلم آن را تدریس می کند از پشتیبانی علمی و نظری وی ناشی می شود. لذا یک معلم ضمن اینکه تولید می کند، پشیبانی نیز می کند و انتقال هم می دهد و در هر سه رکن، عدالت معلمی است که به وی انرژی و نیرو می دهد. عدالت یک معلم در برابر متعلم، عدالت یک معلم در مورد آنچه که تعلیم می دهد و آنچه را که تولید می کند و عدالت یک معلم در مسئولیتی که در برابر جامعه دارد، مهمترین ابزار و اصلی ترین نیاز یک معلم است. اگر چنین شد، آن معلم در ایجاد دانشجویی متعادل موفق است و جامعه نیز متعادل می شود. اگر معلم غیر عادل باشد, حتی دانشجوی عادل هم از وی چیزی نمی آموزد. شخصیت عدالت خواهانه یک معلم است که در شخصیت دانشجو جلوه می کند. همین تجلی در دانشجو نیز جنبش ایجاد می کند، عشق ایجاد می کند، خیر و برکت به بار می آورد. وی نیز بیان کردند که خاطرمان باشد که پیشگام تمام حرکت های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و علمی و فنی و ادبی معلمین بوده و هستند. چون منش عدالت خواهانه دارند، ناگزیر در صف اول تغییرات مثبت و رو به جلو جوامع هستند لذا آنها را باید دریافت. برای آنها چپ یا راست، اصولگرا یا اصلاح طلب فرقی ندارد، عدالت برای آنها مهم است. مرحوم مطهری یک معلم در لباس روحانیت بود. آقای دکتر مقیمی بیان کردند عزت و اقتدار یک ملت در حیات طیبه معلمین و همین عدالت معلمی نهفته است. بیایید از آن صیانت کنیم. قوانینی وضع کنیم که از این ارزش صیانت کند. وی بیان کردند اینکه ما در پذیرش دانشجو دو نوع پذیرش نوبت اول و دوم داشته باشیم، مثلا دانشجوی نوبت اول معدلی 19 داشته باشد و دانشجوی نوبت دوم معدل 5/18 و به خاطر آن پنجاه میلیون از وی مطالبه کنیم، آیا این عدالت است؟ آیا برای معلم و دانشگاه چنین پولی کراهت ندارد؟ چرا بازنگری نمی کنیم آنچه را که تحت عنوان قانون یا مقررات تدوین کرده ایم. وی بیان کردند که خاطرم می آید در سال 58-57 که مرحوم دکتر بهشتی در همین مکان مقدس قانون اساسی را بحث می کردند، من هم دانشجویی در ردیف دوم یا سوم همین سالن(منظور علامه امینی) نشسته بودم، آن روز بحث می شد که قرار نیست ما قانون اساسی داشته باشیم که هیچ وقت قابل اصلاح و تغییر و تکمیل نباشد. خوب وقتی آن شدنی است آیا مقررات و قوانین زیر دستی را نمی شود تغییر داد به نحوی که عدالت معلمی مخدوش نشود؟ وی بیان کردند وقتی دولت هزینه های دانشگاه را ندهد خوب، ملت می دهد. ملت که دانشگاه را رها نمی کند. آیا نمی شود آنچه را که به عنوان نوبت دوم دریافت می کنیم با مبلغ بسیار کمتر، از مجموع دانشجویان دریافت کنیم. اگر فقط ده درصد از هزینه دانشگاه را دانشجویان بپردازند و در مدیریت دانشگاهها نیز نظر داشته باشند، هیچ وقت دانشگاه بدهکار نخواهد بود. آیا این به عدالت نزدیکتر نیست؟ اگر دانشگاهها بدهکارند، اگر هزینه دارند، دلیلی ندارد که از جیب دانشجو داده شود. بعید است به لحاظ روانشناختی این دو دانشجو باهم کدورتی نداشته باشند. ما یادمان رفته که تمام جنبش های اجتماعی در کشور از حلقوم همین معلمین بوجود آمده است. وی دو پیشنهاد اساسی را در خاتمه صحبت های خود بیان نمودند، در پیشنهاد اول خواستار بازنگری مجدد  قوانین وزارت علوم و  دانشگاه  با  هدف حفظ مصونیت­بخشی به عدالت معلمی    شدند. در پیشنهاد دوم در ارتباط با شهرداری ها متذکر شدند و بیان نمودند که حدود 1400 و اندی شهر داریم که معلمین، بخشی از شهروندان این شهرها هستند و شهرداری ها باید آنها را دریابند. ایشان این مهم را یکی از وظایف اصلی شهرداری ها دانستند و بیان نمودند که شهرداری ها میتواند گره معلمی را باز کند و معلمین نیز می توانند پشتوانه  توسعه فکری برای شهر و شهروندان باشند. در ادامه مراسم بعد از اجرای زنده موسیقی سنتی  جناب آقای دکتر نیلی ریئس محترم دانشگاه تهران ضمن تبریک روز معلم و سالروز شهادت استاد مطهری  در سخنرانی خود به اهمیت جایگاه و مقام معلم اشاره و بیان نمودند که به طور تاریخی و به دلیل اعتقادی معلم در میان مردم جایگاه ارزشی والایی دارد به گونه ای که پیشرفت تکنولوژی  نیز نتوانسته جایگاه معلم را در سیستم آموزشی و تعلیم و تربیت و توسعه کشورها ذره ای تقلیل دهد .اما در سالهای اخیر به نقش معلم و بهره وری از این ارزش والا در سیستم آموزشی دانشگاه ها کم توجهی شده است. به این معنی که نقش معلم،غیر از آموزش، تعلیم وتربیت هم میباشد که باید به آن توجه شود. ایشان به رابطه شاگرد و استاد اشاره و بیان نمودند که شاگرد را به استاد آن می شناسند. وی کوتاهی در استفاده از ظرفیت اساتید و هیات علمی برای انتقال ارزش به دانشجویان مخصوصا در مقطع کارشناسی را متذکر شدند و بیان کردند که بهره نگرفتن از رابطه استاد و دانشجو به این معناست که ارزشهای انسانی ،اخلاقی و معرفتی اساتید را نمیتوانیم به خوبی منتقل کنیم. در همین راستا ایشان تقاضای دانشگاه را برقراری  ارتباط گسترده اساتید با دانشجویان بیان کردند. دکتر نیلی در بخش دوم سخنرانی خود به مبحث توسعه فیزیکی دانشگاه تهران پرداختند و بیان کردند: دانشگاه تهران به منظور توسعه شاخص های آموزشی و پژوهشی خود، طرح توسعه فیزیکی دانشگاه را مد نظر قرار داده که دانشکده جغرافیا نیز در دل این طرح و در اولویت اول قرار دارد که با کمک نهادها و از جمله شهرداری محترم تهران ساخته خواهد شد. ایشان مفهموم دانشگاه سبز، دانشگاه هوشمند، دانشگاه کارآفرین و شهر دانش را بیان نمودند که در آن مجموعه ای از فناوری، دانش، متخصصان و جوانان فعالیت خواهند نمود و با اجرای این طرح، دانشگاه تهران به عنوان برند شهر تهران، هویت جدیدی را به این شهر خواهد بخشید. در ادامه این مراسم استاد فرهیخته و پیشکسوت دانشکده جغرافیا سرکار خانم دکتر دره میرحیدر ضمن تبریک روز معلم و تقدیر و تشکر از برگزاری این مراسم با شکوه، به بیان صفات یک معلم خوب پرداختند و بیان نمودند که یک معلم تنها نباید یک دانشمند و یا عالم باشد، بلکه یک معلم خوب باید صفاتی از قبیل، رعایت نظم، برازندگی، توانایی انتقال دانش، شناخت کامل دانشجو ، اخلاق معلمی، تبعیض قائل نشدن بین دانشجویان را در خود داشته باشد و متذکر شدند که دانشجو هم وظایفی از جمله خوب بودن، سوال پرسیدن و وادار نمودن استاد به تحقیق و...دارد و این یک رابطه دوسویه را ایجاد میکند. جناب آقای دکتر محمدتقی رهنمایی استاد فرهیخته دانشکده جغرافیا نیز پیرو صحبتهای دکتر نیلی در ارتباط با دانشگاه سبز به بیان نکاتی پرداختند و فرمودند اگر قرار باشد طرح دانشگاه سبز پیاده شود باید بین پارک لاله و مجموعه دانشگاه تهران ارتباطی برقرار شود و این مورد را به عنوان یک پیشنهاد به آقای دکتر قالیباف شهردار محترم تهران ارائه دادند. دربخش دوم صحبت هایشان، بزرگداشت روز معلم را سنت پسندیده ای دانستند که نباید در این مراسم ها خلاصه شود، بلکه باید اجرایی شود و مصادیقی برای دانشگاهیان تعریف شود که از طریق آن احساس کنند مورد توجه هستند. درارتباط با اهمیت رشته جغرافیا ایشان تحول جغرافیا را از حالت حفظی و توصیفی به جنبه کاربردی و به خدمت گرفتن دانش جغرافیا در خارج از حوزه دانش جغرافیا را نیازی فطری دانستند و در آخر خواستار فراهم نمودن بستری برای ارتباط با دانشجویان شدند به گونه ای که فضا برای گفتمان جغرافیایی فراهم شود. در ادامه مراسم فرزندان مرحوم دکتر احمد مستوفی و مرحوم دکتر شاپور گودرزی نژاد، ضمن تقدیر و تشکر از جناب آقای دکتر مقیمی، خواستار تداوم حفظ یاد وخاطر اساتید پیشکسوت مرحوم شدند.

در انتهای مراسم به رسم یادبود لوح تقدیری به اساتید فرهیخته رشته جغرافیا و خانواده اساتید پیشکسوت مرحوم اهدا شد.